„Dyrektywa Omnibus” — rewolucyjne zmiany dla eCommerce od 28 maja 2022 r.? Dlaczego w Polsce musimy na nią jeszcze poczekać?
Pod koniec listopada 2019 roku rozpoczęły się pracę nad dyrektywą Omnibus, której implementacja do porządków prawnych państw członkowskich miała zostać przeprowadzona do 28 maja 2022 roku.
Dyrektywa nakłada nowe obowiązki na właścicieli eCommerce, a przede wszystkim :
Chyba każdy z nas korzystał z promocji na Black Friday. A może jesteś właścicielem eCommerców, którzy właśnie wykorzystują tę okazję, aby zachęcić klientów do kupna danych produktów obniżając ich cenę? Z ostatnich przeprowadzanych badań wynika, że ok. 10-15% podmiotów zawyżyło ceny swoich produktów w stosunku do piątku tydzień wcześniej. Jest to zachowanie, pokazujące przykład nieuczciwej praktyki wprowadzającej konsumenta w błąd.
Był to jeden z powodów dla których zostaną wprowadzone regulacje wymagające, by w przypadku obniżki ceny towaru, usługi umieszczone zostały obok informacje dotyczące tego, jaka cena towaru lub usługi obowiązywała 30 dni przed wprowadzeniem promocji. W taki sposób konsumenci będą mogli zweryfikować, czy ukazana cena jest faktycznie niższa od standardowej — a nie została sztucznie zawyżona. Bardzo istotne jest to, że informacja o cenie wcześniejszej — zgodnie z najnowszymi przepisami — powinna zostać umieszczona nie tylko w sklepie internetowym i stacjonarnym, ale również na wszelkich materiałach reklamowych.
Od 28 maja 2022 roku sprzedawca będzie miał obowiązek wskazać, jakie działania zostały przez niego podjęte w celu weryfikacji opinii, która dotyczyła produktu z jego sklepu internetowego albo jego sklepu internetowego. Za zaniechanie w tym zakresie będą groziły poważne kary. Pojawią się także sankcje za publikowanie lub zlecanie fałszywych czy zmodyfikowanych (przerobionych) opinii. Usuwanie, ukrywanie czy zniechęcanie do publikowania negatywnych opinii również będzie uznawane za naruszenie prawa.
Aktualne najczęściej stosowanymi przez platformy sprzedażowe parametrami są:
– ocena jakości towarów lub usług,
– trafność słów kluczowych,
– ogólny ranking sprzedawcy,
– cechy wizualne.
Istotne jest, że takie informacje powinny być przekazane w sposób jasny i zrozumiały — umieszczenie ich w regulaminie nie będzie uznane za wystarczające.
Dlaczego w Polsce na wprowadzenie zmian musimy jeszcze poczekać?
Wynika to przede wszystkim z charakteru dyrektywy. Dyrektywa jest unijnym aktem prawnym kierowanym wyłącznie do poszczególnych państw członkowskich, a nie do ich obywateli, w związku z czym nie może być ona bezpośrednio stosowana.
W Polsce nadal trwają pracę nad nowelizacja:
◦ Ustawy o prawach konsumenta,
◦ Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów,
◦ Ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług,
◦ Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Tym samym w Polsce przedsiębiorcy działający w branży eCommerce powinni aktywnie poczekać na polską ustawę. „Aktywnie” ze względu na to, że większość podmiotów będzie musiała wprowadzić zmiany do swoich:
– regulaminów,
– polityk prywatności,
– wyglądu strony,
– informacji o cenie,
– informacji dotyczącej plasowania produktu
…. a nie jesteśmy w stanie przewidzieć jakie będzie vacatio legis wprowadzanej ustawy.
Jednak jeśli sprzedajesz swoje produkty na terenie Państw Członkowskich, które zaimplementowały już dyrektywę Omnibus do swoich systemów prawnych — już od 28.05.2022 r. musisz stosować się do nowych przepisów!