Implementacja dyrektywy Omnibus wprowadza nowe obowiązki związane z weryfikacją wiarygodności opinii publikowanych na stronach internetowych.
Jeżeli w jakikolwiek sposób zbierasz opinie na temat swoich produktów lub usług, a następnie wykorzystujesz je w swoich działaniach sprzedażowych / marketingowych musisz w regulaminie sklepu posiadać informację dotyczące procedury weryfikacji opinii.
Co powinno znaleźć się w regulaminie?
Regulamin powinien przede wszystkim informować o:
ustanowieniu procedur, które zapewniają, że publikowane opinie faktycznie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili,
sposobie weryfikacji opinii,
zamieszczaniu wszystkich opinii czy jedynie pozytywnych,
sposobie liczenia średniej ocen,
podmiocie, który może wystawić opinię.
W jaki sposób opinie te mogą być weryfikowane:
udostępnienie kupującym dedukowanego linku, pod którym kupujący będzie mógł zostawić opinię o produkcie,
weryfikacja za pośrednictwem e-mail, np. poprzez zwrócenie się do osoby, która umieściła opinię o produkcie o udzielenie informacji potwierdzającej, że konsument rzeczywiście używał tego produktu lub go kupił, stworzenie wymogu rejestracji osób publikujących opinie,
weryfikacja adresu IP.
Czy wystarczy wprowadzenie oznaczenia „opinia zweryfikowana”?
Nie. Żeby spełnić wymagania jakie nakładają na przedsiębiorców nowe przepisy, z regulaminu sklepu musi jasno wynikać jak wygląda proces weryfikacji opinii.