W ostatnim czasie zaobserwowaliśmy znaczny wzrost automatyzacji na Instagramie. Przede wszystkim, coraz więcej przedsiębiorców oraz twórców zaczęło wykorzystywać Manychata, na swoich kanałach na Instagramie.
Jakie błędy związane z ochroną danych osobowych zauważyłam u przedsiębiorców/ twórców korzystających z Manychata?
Manychat jest to narzędzie za pomocą którego możemy w łatwiejszy, a zarazem znacznie szybszy sposób rozbudować sobie bazę newsletterową. Istotne jest, że zapisując daną osobę do bazy newsletterowej trzeba posiadać jej zgodę. Zgoda powinna być wyrażona w taki sposób jaki wskazują przepisy o ochronie danych osobowych. Zgodnie z Rozporządzeniem o ochronie danych osobowych: „zgoda powinna być wyrażona w drodze jednoznacznej, potwierdzającej czynności, która wyraża odnoszące się do określonej sytuacji dobrowolne, świadome i jednoznaczne przyzwolenie osoby, których dane dotyczą, na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych i która ma na przykład formę pisemnego (w tym elektronicznego) lub ustnego oświadczenia”. Zgoda nie może być domniemana lub dorozumiana. Tym samym przedsiębiorcy, którzy w wiadomości prywatnej na Instagramie proszą o podanie adresu e-mail, a następnie adresy te zapisują do swojej bazy mailingowej w celu wysyłki informacji handlowych –robią to niezgodnie z prawem.
Kolejnym problemem, który się pojawia to obowiązek informacyjny wymagany przepisami o ochronie danych osobowych. Prosząc o podanie obserwatora jedynie o podanie adresu mailowego, nie otrzymuje on informacji, kto jest administratorem jego danych osobowych, nie wie przez kogo, gdzie, na jakiej podstawie i jakie jego dane będą przetwarzane oraz w jaki sposób udzieloną zgodę może wycofać. Niektórzy przedsiębiorcy zapominają, że adres e-mail to dana osobowa.
W ostatnich dniach sama zdecydowałam się na pobranie checklisty od jednego twórcy na Instagramie. Po wpisaniu wskazanego słowa otrzymałam link, który miał mi umożliwić zapisanie się do mailingowej. Wszystko byłoby poprawnie do czasu, aż zauważyłam, że zgody na zapis do bazy newsletter oraz na spersonalizowane reklamy były już zaznaczone i nie ma możliwości ich „od kliknięcia”. Tym sposobem przedsiębiorca narusza przepisy o ochronie danych osobowych bo wymusza zgodę. A jak zostało wspomniane powyżej zgoda powinna być dobrowolna.
Manychat jest to narzędzie do tworzenia interaktywnych chatbotów na Instagramie, Facebooku i SMS, które usprawnia komunikacje pomiędzy twórcą, a odbiorcą. Istotne jest, że Manychat jest podmiotem, który będzie przetwarzał dane osobowe osób, które wyraziły zgodę na jego subskrypcję (ważne jest żeby nie mylić zgody na subskrypcję, ze zgodą na wysyłkę informacji handlowych). Tym samym powinniśmy poinformować naszych odbiorców w polityce prywatności m.in. o tym:
Powyższe jest niezwykle istotne ze względu na nałożony przepisami RODO obowiązek informacyjny.
Warto zdać sobie sprawę, że to co zaoszczędzimy na automatyzacji, możemy szybko stracić płacąc karę za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych. Pamiętajcie, konkurencja nie śpi…